W świadomości przeciętnego Polaka, tak zwane opakowania zbiorcze to nic innego, jak tylko niewielkie pudło, w którym dostarcza się towar od hurtownika, bezpośrednio do supermarketu. Jednak sens istnienia tych opakowań jest znacznie głębszy i wynika zarówno ze świadomości ekologicznej, jak też czynników ekonomicznych.

Poruszane zagadnienia

  • Niebezpieczne zjawisko
  • Pudło a ekonomia
  • Pójście na łatwiznę?
  • Pudło vs pudło
  • Znakowanie opakowań zbiorczych

Niebezpieczne zjawisko

Sprzedaż w supermarketach wciąż rośnie. Oznacza to wzrost kosztów operacyjnych, które wynikają z konieczności rozpakowania dostawy i rozmieszczenia jej na półkach sklepowych. Niestety coraz częściej zdarza się, że koszty te są minimalizowane poprzez spadek zatrudnienia. W ten sposób coraz łatwiej trafić w sklepie na paletę, z której – przed rozpakowaniem – Klienci zabierają poszczególne produkty.

Pudło a ekonomia

W takiej sytuacji doskonałym rozwiązaniem okazuje się.. opakowanie zbiorcze, czyli stosunkowo niewielkie opakowania, które nie służą jedynie do przechowywania towarów, ale też do ich promocji i rzecz jasna – dystrybucji.

Nie ma co ukrywać – rosnące tempo sprzedaży produktów coraz częściej doprowadza do tego, że pracownicy po prostu pozostawiają gotowe palety na głównych arteriach sklepu. Nie łudźmy się – kawał drewna, przewinięty kilka razy folią ochronną nie wygląda zbyt marketingowo. Z kolei kartony zbiorcze wyglądają o wiele lepiej. Z jednej strony można je łatwo utylizować a z drugiej – Klienci sami zabierają je do domu, co ustawia sklep w komfortowej sytuacji.

Pójście na łatwiznę

Kartony zbiorcze wpisują się zresztą doskonale w ogólny trend, w którym obsługa produktów i ich dystrybucja ma być coraz łatwiejsza a przez to o wiele prostsza.

Uproszczenie procesu dystrybucji towarów nie jest tylko pobożnym życzeniem właścicieli sklepów. Coraz częściej idą za tym realne oszczędności. Uproszczenie mechanizmu obrotów towarem z biegiem czasu da możliwość wprowadzenia kolejnych redukcji kosztów personelu. Z biegiem czasu stanie się automatyzacja procesu transportu i dystrybucji towarów, nawet z wykorzystaniem maszyn.

Pudło vs pudło

Choć opakowania zbiorcze są wykorzystywane przez duże sieci handlowe już od co najmniej kilkunastu lat, to wciąż imają się ich rozmaite błędy. Najczęściej dotyczą one formy przekazu, błędów na opakowaniu, braku ergonomiki i wielu innych czynników, które utrudniają decyzję o zakupie.

W kontekście złego zastosowania nośników, jakim z pewnością są opakowania zbiorcze przykłady można by mnożyć.

  1. Opakowanie jest zniszczone bądź uszkodzone i samo w sobie nie przedstawia jakiejkolwiek wartości marketingowej. Po co więc inwestować w opakowanie produktu, skoro i tak tandetne kartony zbiorcze przysłaniają cały marketingowy przekaz?
  2. Opakowania zbiorcze często posiadają oznaczenia, które są wykorzystywane w polityce magazynowej. Nie mają one jakiegokolwiek wpływu na towar sprzedawany Klientowi finalnemu w sklepie. Mimo to wprowadzają go w błąd za pomocą tych właśnie niepotrzebnych oznaczeń.
  3. Bardzo często opakowania zbiorcze są po prostu nieergonomiczne. Mogą być zbyt ciasne, trudne w otwarciu itd. Jednym słowem, choć ich rolą jest dystrybucja produktów i przyspieszenie ich sprzedaży, to w gruncie rzeczy utrudniają ją.

Znakowanie opakowań zbiorczych

Opakowania zbiorcze podlegają wielu wyśrubowanym normom w kontekście znakowania. Co więcej, znajduje się na nich znacznie więcej informacji, niż na tradycyjnych opakowaniach jednostkowych. Zwykle bowiem w opakowaniach zbiorczych znajduje się towar zróżnicowany, który trzeba przecież dokładnie opisać i przedstawić Klientowi.

Opakowanie zbiorcze powinno zawierać informacje dotyczące terminu przydatności produktu do spożycia, czasie produkcji, numerze serii itd. Oprócz tego powinna na nim znajdować się informacja dotycząca jego zawartości – zdefiniowana zarówno poprzez obraz, jak również poprzez tekst.

W procesie znakowania zbiorczych opakowań kartonowych, wykorzystuje się najczęściej dwie podstawowe metody:

  1. Drukowanie za pomocą drukarek wysokiej rozdzielczości – dzięki nim, wysokiej jakości obraz jest nanoszony bezpośrednio na powierzchnię opakowania, co rzecz jasna przedkłada się na jego wartość marketingową.
  2. Drukowanie za pomocą automatów drukująco – etykietujących. Metoda ta polega na drukowaniu specjalnych etykiet, które zawierają w sobie informacje dotyczące ceny wszystkich produktów, które znajdują się w danym opakowaniu zbiorczym. Najczęściej informacje te mają charakter zróżnicowanych kodów kreskowych.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z portalu użytkownik wyraża na to zgodę.