rezerwacja

Coraz częściej zdarza się, że jeden producent, chcąc wykorzystać czyjąś ugruntowaną pozycję na rynku, kopiuje wygląd jego opakowań. W ten sposób konsumenci mogą omyłkowo nabyć produkt, sądząc, że jest on oryginalny. Ostatnio mogliśmy usłyszeć o pewnym dyskoncie, który wygląd opakowań swoich czekolad niemal bliźniaczo upodobnił do wyglądu charakterystycznych pudełek kartonowych z okienkiem niemal legendarnego producenta.

Znaczenie opakowania w handlu

To, jak istotną rolę pełni opakowanie w procesie sprzedaży wiemy już doskonale od dobrych kilku dekad. To z nim w pierwszej kolejności spotyka się nabywca (jeśli nie widział wcześniej reklamy lub prezentacji produktu oczywiście), dlatego też tak istotne jest wrażenie jakie zrobi. W handlu pojawiło się nawet sformułowanie “niemy sprzedawca” odnoszące się właśnie do opakowań, dlatego też producenci świadomi ich roli stale starają się ulepszyć kształt i wygląd tego trochę niedocenionego elementu procesu sprzedaży. To co u jednych jest efektem długoletnich badań i procesów zmian, u innych może okazać się owocem kradzieży, polegającej na skopiowaniu wyglądu opakowania. Dlatego niezwykle istotne jest zagwarantowanie opakowaniu ochrony – zwłaszcza przed naśladowaniem.

Ochrona opakowania

Proces obrony opakowania powinien koncentrować się na połączeniu działań z kilku obszarów prawnych. Producenci mogą zatem chronić elementy graficzne, nazwy, czy nawet całe etykiety umieszczane na opakowaniu jako znaki towarowe. W przypadku opakowań charakteryzujących się szczególną bryłą przestrzenną możliwe jest także uzyskanie ochrony w postaci znaków towarowych przestrzennych lub wzorów przemysłowych. Do rejestracji znaku towarowego, czy wzoru przemysłowego wymagane są jednak pewne przesłanki. Przykładowo, jeśli opakowanie produktu (nawet innowacyjne i oryginalne) funkcjonuje na rynku już jakiś czas, nie jest możliwe uzyskanie rejestracji tego opakowania jako wzoru przemysłowego. Wzór musi być całkowicie nowy, i to nie tylko w kraju, ale globalnie.

Zdecydowana większość opakowań nie posiada cech szczególnych, które umożliwiałyby identyfikację, od którego producenta pochodzą znajdujące się w nich towary. Nie mogą być także poddane ochronie jako znaki towarowe przestrzenne, ponieważ najważniejszą funkcją znaku towarowego jest właśnie oznaczanie pochodzenia towaru od konkretnego producenta. Zdarza się także, że producenci świadomie nie decydują się na uzyskanie określonych praw wyłącznych, licząc na brak zagrożenia ze strony konkurencji.

 

Jeśli szukasz ozdobnych kartonów skontaktuj się z nami lub wypełnij formularz .

Grafiki: unsplash.com

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z portalu użytkownik wyraża na to zgodę.